Barbie is vandaag al 50 jaar in Nederland! De reden voor het Tassenmuseum in Amsterdam om er een mooie tentoonstelling aan te wijden:
AMSTERDAM (ANP) - ,,Barbie geeft een ontzettend mooi tijdsbeeld van de mode. Ze ontwikkelde zich van damesachtig in haute couture in de jaren 60 tot hippie begin jaren 70; in de jaren 80 gingen merken als Benetton en Calvin Klein een steeds grotere rol spelen. Tegenwoordig is ze een supermodel op de catwalk'', vertelt Sigrid Ivo, directeur van Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam. Het museum stelt vanaf dinsdag bijna 80 poppen tentoon om 50 jaar Barbie in Nederland te vieren.
Volgens Ivo is de populaire pop dol op accessoires, zoals handschoentjes, schoenen en tassen. ,,In de 90'er jaren had je bijvoorbeeld de Baguette-tas en die had Barbie ook. En als de clutch in is, zie je die bij Barbie. Net als nu een werktas voor een laptop.'' Het is dan ook voor een tassenmuseum niet vreemd om een tentoonstelling aan Barbie te wijden, benadrukt de directeur.
Voor de expositie heeft het museum gebruikgemaakt van de omvangrijke collectie van verzamelaar Els Schouten. Zij heeft tussen de 1000 en 1200 Barbies in huis. ,,We hebben voor hier iets meer de sjieke Barbies geselecteerd, met couture-outfits en tasjes. Maar wel van de afgelopen 50 jaar'', zegt Schouten. Een van de pronkstukken is volgens haar de Plantation Belle uit de jaren 60, die een koffertje bij zich heeft dat open kan en kleine witte handschoentjes draagt.
Verzamelexemplaren
De accessoires zijn volgens de verzamelaar wel minder geworden in de loop der jaren. Zo zijn de tassen nu van plastic en worden ze uit een stuk gemaakt, waardoor ze niet meer open kunnen. ,,De doelgroep is jonger geworden en die raakt die kleine spulletjes alleen maar kwijt. Aanvankelijk was Barbie ontworpen voor tieners'', stelt Schouten. Daardoor veranderde ook de kleding. ,,Vroeger was het veel luxer en gebruikten ze veel knoopjes en ritsjes. Dat is nu vervangen door klitteband.''
Op de tentoonstelling, die tot en met 4 mei is te zien, zijn ook een paar echte verzamelexemplaren te zien, zoals die met outfits van Nederlandse topontwerpers die in 1989 ter ere van Barbies 30e verjaardag zijn gemaakt.
De Amerikaanse Ruth Handler, een van de oprichters van Mattel, heeft Barbie in 1959 bedacht. Ze wilde een pop maken met een volwassen uitstraling. Modeontwerpster Charlotte Johnson moest zich destijds op de kleding van Barbie storten. Die liet ze maken in Japan, waar de kleding met de hand werd gemaakt van brokaat, zijde, chiffon en bont.
Bron: Dagblad de Limburger
AMSTERDAM (ANP) - ,,Barbie geeft een ontzettend mooi tijdsbeeld van de mode. Ze ontwikkelde zich van damesachtig in haute couture in de jaren 60 tot hippie begin jaren 70; in de jaren 80 gingen merken als Benetton en Calvin Klein een steeds grotere rol spelen. Tegenwoordig is ze een supermodel op de catwalk'', vertelt Sigrid Ivo, directeur van Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam. Het museum stelt vanaf dinsdag bijna 80 poppen tentoon om 50 jaar Barbie in Nederland te vieren.
Volgens Ivo is de populaire pop dol op accessoires, zoals handschoentjes, schoenen en tassen. ,,In de 90'er jaren had je bijvoorbeeld de Baguette-tas en die had Barbie ook. En als de clutch in is, zie je die bij Barbie. Net als nu een werktas voor een laptop.'' Het is dan ook voor een tassenmuseum niet vreemd om een tentoonstelling aan Barbie te wijden, benadrukt de directeur.
Voor de expositie heeft het museum gebruikgemaakt van de omvangrijke collectie van verzamelaar Els Schouten. Zij heeft tussen de 1000 en 1200 Barbies in huis. ,,We hebben voor hier iets meer de sjieke Barbies geselecteerd, met couture-outfits en tasjes. Maar wel van de afgelopen 50 jaar'', zegt Schouten. Een van de pronkstukken is volgens haar de Plantation Belle uit de jaren 60, die een koffertje bij zich heeft dat open kan en kleine witte handschoentjes draagt.
Verzamelexemplaren
De accessoires zijn volgens de verzamelaar wel minder geworden in de loop der jaren. Zo zijn de tassen nu van plastic en worden ze uit een stuk gemaakt, waardoor ze niet meer open kunnen. ,,De doelgroep is jonger geworden en die raakt die kleine spulletjes alleen maar kwijt. Aanvankelijk was Barbie ontworpen voor tieners'', stelt Schouten. Daardoor veranderde ook de kleding. ,,Vroeger was het veel luxer en gebruikten ze veel knoopjes en ritsjes. Dat is nu vervangen door klitteband.''
Op de tentoonstelling, die tot en met 4 mei is te zien, zijn ook een paar echte verzamelexemplaren te zien, zoals die met outfits van Nederlandse topontwerpers die in 1989 ter ere van Barbies 30e verjaardag zijn gemaakt.
De Amerikaanse Ruth Handler, een van de oprichters van Mattel, heeft Barbie in 1959 bedacht. Ze wilde een pop maken met een volwassen uitstraling. Modeontwerpster Charlotte Johnson moest zich destijds op de kleding van Barbie storten. Die liet ze maken in Japan, waar de kleding met de hand werd gemaakt van brokaat, zijde, chiffon en bont.
Bron: Dagblad de Limburger
Geen opmerkingen:
Een reactie posten